#ЗРОБИЦЕДОНЕДІЛЯ №21: ЯКІ ОСНОВНІ ПРАВИЛА ДУХОВНОЇ БЕЗПЕКИ?
У першу неділю Великого Посту саме час задуматися над питанням про основні правила духовної безпеки. Що потрібно пам’ятати, коли приходить небезпечний для життя момент? Відповідь на це питання дає псалом 91, як не парадоксально, слова цього псалма використовував сатана, коли спокушував Ісуса підчас 40 денного посту в пустелі. Детальніше про це – у рубриці #ЗРОБИЦЕДОНЕДІЛЯ від с. Марії Марти Пшивари SSpS. Гарної Вам неділі!
4 кроки Lectio Divina:
- Lectio – “Про що говорить текст?” прочитай і намагайся зрозуміти, про що цей текст, про кого йде мова, де відбувається дія, що говорять дійові особи, і т.д.
- Meditato– Роздуми над текстом, медитація. “Що через цей текст Бог говорить конкретно до мене?”
- Oratio– “Яка моя відповідь Господу на Його слова?”
- Contemplatio– споглядання. Просто будь у присутності Бога, Який себе об’являє.
#ЗРОБИЦЕДОНЕДІЛЯ №21: Псалм 91
1 Ти, що живеш під Всевишнього покровом, що у Всесильного тіні пробуваєш,
2 скажи до Господа: «Моє прибіжище й моя твердиня, мій Боже, на котрого я покладаюсь».
3 Він бо спасе тебе від сітки птахолова і від погибельного мору.
4 Він тебе покриє крилами своїми, і ти втечеш під його крила; щит і забороло – його вірність.
5 Ти не злякаєшся ні страху вночі, ані стріли, що вдень літає,
6 ані чуми, що в пітьмі бродить, ані зарази, що нищить опівдні.
6 Нехай і тисяча упаде біля тебе і десять тисяч праворуч від тебе, – до тебе не підійде.
8 Ти лиш очима споглянеш – і кару грішників побачиш.
9 Бо Господь – твоє прибіжище, Всевишній – твій захист.
10 Ніяке лихо до тебе не приступить, ніяка кара не підійде близько намету твого.
11 Бо ангелам своїм він повелить про тебе, щоб берегли тебе на всіх твоїх дорогах.
12 І на руках тебе носитимуть, щоб не спіткнулася нога твоя об камінь.
13 На гада й змія будеш наступати, розтопчеш лева і дракона.
14 Тому, що він явив свою любов до мене, я його врятую; я вивищу його, бо знає моє ім’я.
15 Візве до мене, і я озвусь до нього; я буду з ним у скруті, я визволю його і його прославлю
16 Довгим віком його насичу і явлю йому моє спасіння.
Lectio
В перших словах псалма Давид усвідомлює, що він живе в близькості з Богом, під Його покровом, в Його тіні; що в кожних обставинах життя, може до Нього звернутися і Він його почує. Давид називає Бога різними іменами: Всевишній, всесильний, прибіжище, твердиня, захист. Це не є пасивний Бог, Він виявляє велику активність в опіці над тим хто Йому довіряє. Псалмоспівець має тільки визнавати Його своїм Богом і довіряти Йому, закликаючи: «Мій Боже, на котрого я покладаюсь» (в.2). Цей вірш пригадує молитву св. Фаустини Ковальської «Ісусе, довіряю Тобі». Численні дієслова вказують на велику турботу, яку Господь виявляє тому, хто шукає Його захисту: Він спасає, покриває, береже і носить на руках (через Своїх ангелів), Він рятує, вивищує, чує, є присутній у скруті, визволяє, прославляє, насичує.
У псалмі є певні військові елементи, які можемо знайти у віршах 4б-5: «Щит і забороло – його вірність. Ти не злякаєшся ні страху вночі, ані стріли, що вдень літає», вірш 7: «Нехай і тисяча упаде біля тебе, і десять тисяч праворуч від тебе – до тебе не підійде». Ці слова можна зрозуміти, як духовну боротьбу, але також, як захист Божий підчас війни. Тому власне солдати, які йшли на війну, тримали біля себе слова цього псалму і часто ними молилися.
Духовна боротьба є перед усім захистом Божим перед ударами зі сторони злого духа. Псалмист малює чудову картину птаха, який своїми пір’ями і крилами охороняє маленьких пташенят. Це приводить нам на думку Бога, який Своїм батьківським раменом огортає з любов’ю весь світ і все Своє створіння. А допомагають Йому в цьому ангели, яких Він посилає на землю: «Бо ангелам своїм Він повелить про тебе, щоб берегли тебе на всіх твоїх дорогах. І на руках тебе носитимуть, щоб не спіткнулася нога твоя об камінь» (в.11-12). Бог дав кожній людині ангела-охоронця, який опікується нею, чуває біля неї в день і в ночі, береже від всякого зла і веде до Бога.
«Камінням», об яке людина може спіткнутися – це підступи диявола і його спокуси. Псалм згадує про різні явища: сітки птахолова і погибельний мор (в.3), про нічний страх, стрілу (в.5), чуму, заразу (в.6), лихо, кару (в.10). Все це є зображенням діяння диявола, який проявляє себе на різні способи і часто робить це в укритті, щоб не бути розпізнаним. Автор зображує його під виглядом гада, змія, лева, дракона. Ці тварини, які мають в собі багато зла, часто викликають в людині страх.
Але Господь обіцяє тому, хто Йому довіриться, дати владу ступати по них. Господь сам є Його захисником і тому Він не потребує нічого боятися, може почуватися спокійно і безпечно під Його «крилами» (пор.в.4). Господь вже наступів на голову змія – сатани, перемагаючи його на хресті. В хресті Ісуса є перемога віруючої людини. Кожне страждання прийняте і переживане в з єднанні з Христом є перемогою над дияволом і рятунком для багатьох грішників.
Грецький переклад у вірші 6б говорить про «напад демона, який діє опівдні», в нашому перекладі читаємо, «ані зарази, що нищить опівдні». Про демона півдня говорить Евагрій з Понту, який жив в IV столітті. Діяння злого переважно асоціюється з темрявою, ніччю, а тут демон проявляє своє діяння в половині дня, коли сонце в зеніті. Можемо пригадати Царя Давида, який власне о такій порі дня, піддався спокусі гріха з Ветшевою. Замість бути на війні зі своїми солдатами, він спокійно відпочиває в своєму палаці, піддається бездіяльності, йому стає нудно і в цьому часі приступає до нього демон півдня. Евагрій пояснює діяння злого як хворобу душі – ацедія. Це стан, пов’язаний зі знеохоченням до справ Божих, втратою сенсу життя, ненавистю до того, що є і пожадливістю того, чого немає.
Які ліки на цю хворобу?
Евагрій пропонує цілковите сприйняття себе і свого життя, часту молитву, слідкування за своїми мислями і пам’ять про смерть. Потрібно просити Бога про мир серця і вільність від пожадливості. Великою допомогою в цьому процесі лікування, є фрагменти Слова Божого, які людина переховує в серці і пригадує протягом дня. Прекрасним ліком на таку хворобу душі є цей псалм. Можемо часто повторювати слова: «Мій Боже, на Тебе я покладаюсь». Слово Боже має велику силу діяння, воно лікує і звільняє від злого. Господь виконує Свої обітниці і тому говорить: «Візве до мене, і я озвусь до нього; я буду з ним у скруті, я визволю його і прославлю. Довгим віком його насичу і явлю йому Моє спасіння» (в.15-16).
Слова цього псалма використовував сатана, коли спокушував Ісуса підчас 40 денного посту в пустелі (в.12 і Мт. 4,6). Ісус відповідав йому також Словом Божим, цілковито довіряючи Отцю. В такий спосіб, вже тоді Ісус переміг його. Перемога людини є також в цілковитій довірі Богу Отцю, завжди і в усьому.
Meditatio
Звернімо увагу на слово, яке двічі повторюється і може стати для нас ключовим словом. Взято його з перекладу грецького: «Ти є… моїм Богом, і в Ньому покладаю надію» (в.2), «Тому, що в Мені має надію, спасу його…» (в.14). Бог у Своєму провидінні чуває над кожною людиною, але визнати це, може тільки той, хто Йому довіряє, хто в кожних обставинах життя, розпізнає близьку присутність Господа.
Під час роздумів над цим псалмом, можемо використати свою уяву (як вчить цього св. Ігнатій Лойола), щоб затриматися над тим образом Бога, який в псалмі особливо до мене промовляє.
Образ Бога як потужного орла, котрий чуває над гніздом із малятами, кормить їх, охороняє, вчить літати. Досвідчуємо близькості, яка дає почуття безпеки, прийняття, турботи, тепла.
І другий образ, який представляє псалмист – образ Бога-войовника, який є поруч, щоб захищати від спокус, страху, стріл (якими можуть бути ранимі слова), від всякого зла лукавого а навіть від смерті.
Порозмовляю з Богом про його образ, який в мені сформувався. Вслухаюся в своє серце, як воно реагує на такий образ Бога.
Чи в щоденному житті розпізнаю присутність Божих ангелів, які допомагають мені в життєвих справах і спрямовують мій зір на небо?
Чи спілкуюся часто з моїм ангелом-охоронцем, якому довірено спасіння моєї душі, який чуває наді мною від мого зачаття аж до смерті?
Чи усвідомлюю що є підданий також під діяння злого духа, який на різні способи намагається мене залякати і втратити довіру до Бога?
Він, батько обману, в трудні хвилини підсуває думки, що Бог далеко, Бог не чує, не бачить і не відомо чи існує. Він добре знає, що Ісус вже Його переміг і що має мало часу. Але постійно намагається викрасти так дорогоцінні для Ісуса людські душі. Під покровом і крилами Всевишнього диявол не має над людиною жодної влади. Може знищувати її тіло, але душі доторкнутись не може. Тому необхідно для нас, робити «рентген» нашого серця, щоб побачити скільки в ньому довіри до Господа?
Oratio
Ісусе, Ти, як людина, повністю довірився в руки Небесного Отця. Ти вів з Ним довгі розмови під час нічних чувань. З молитви Ти черпав силу виконати в усьому волю Отця і протистояти диявольським спокусам. Дякую Тобі, Ісусе, також за Твою близьку присутність в моєму житті. Вірю, що Ти є тоді, коли почуваюся несений на руках, як і тоді, коли моє серце прошивають численні стріли болю. Ісусе довіряю Тобі і прошу про благодать, залишитися Тобі вірним підчас випробувань і спокус. Дай мені побачити Твоє спасіння.
Contemplatio
Виберу з псалма одне слово, яке говорить про те, ким Бог є для мене. З тим одним словом буду перебувати в присутності Господа, дозволяючи Духові Святому молитися в мені:
«Ти Всевишній; Ти Всесильний; Ти Прибіжище; Ти Твердиня; Ти Захист; Боже, на котрого я покладаюсь; Ти, котрий спасаєш; Ти, котрий покриваєш; Ти, котрий наказуєш про мене ангелам; Ти, котрий рятуєш; Ти, котрий вивищуєш; Ти, котрий чуєш; Ти, котрий є зі мною у скруті; Ти котрий визволяєш; Ти, котрий прославляєш; Ти, котрий насичуєш».
Додати коментар