#ЗРОБИЦЕБОНЕДІЛЯ №50 – ПСАЛМИ: ВПЕРЕД ДО НАВЕРНЕННЯ, НАВІТЬ ПОПРИ ГРІХ

Великий Піст – добрий час для глибшої молитви, зосередженості на тому, що справді важливе, мовчання та роздумів. Але це не ціль. Це засоби, щоб змінитися, навернутися серцем. Бажаємо вам у цьому пості змінити життя!
Рубрика #ЗРОБИЦЕБОНЕДІЛЯ – це медитація над недільним псалмом, яку підготувала с. Марія Марта Пшивара SSpS. Так ми  заохочуємо по-християнськи відсвяткувати святий день – неділю, приділивши достатньо уваги Богу (взяти участь у недільній Літургії, помолитися зі Святим Письмом) та своїм близьким (провести разом час, порозмовляти, спільно з’їсти обід).
4 кроки методу Lectio Divina – “Боже читання”
Lectio – “Про що говорить текст?” прочитай і намагайся зрозуміти, про що цей текст, про кого йде мова, де відбувається дія, що говорять дійові особи, і т.д.
Meditato – Роздуми над текстом, медитація. “Що через цей текст Бог говорить конкретно до мене?”
Oratio – “Яка моя відповідь Господу на Його слова?”
Contemplatio – споглядання. Просто будь у присутності Бога, Який себе об’являє.

Псалом 51

Покаянна молитва 3-4; визнання гріхів 5-8; різні прохання: про благодать 9-11; про витривалість 12-19; за Єрусалим 20-21
1 Провідникові хору. Псалом. Давида,
2 коли увійшов пророк Натан до нього, після того, як був він з Ветсавією.
3 Помилуй м’я, Боже, з милости твоєї; з великого милосердя твого зітри мої провини.
4 Обмий мене повнотою від вини моєї, очисть мене від гріха мого.
5 Провини бо мої я знаю, і гріх мій завжди передо мною.
6 Тобі, тобі єдиному, згрішив я, і зло на очах твоїх учинив я, щоб ти у вироку твоїм був оправданий і правий, коли будеш судити.
7 Я ж у беззаконні народився, й у гріху зачала мене моя мати.
8 Ти любиш правду в серці і в глибині душі мудрости мене навчаєш.
9 Окропи мене іссопом, і я буду чистий, обмий мене, і я над сніг буду біліший.
10 Дай мені відчути радість і веселість, нехай радіють кості, які ти покрушив.
11 Відверни лице твоє від гріхів моїх і зітри усі мої провини.
12 Серце чисте створи мені, о Боже, і дух потужний віднови в нутрі моїм.
13 Не відкидай мене від обличчя твого, духа твого святого не відбирай від мене.
14 Поверни мені радість спасіння твого і зміцни мене духом благородним,
15 щоб доріг твоїх навчив я беззаконних, і грішники щоб навернулися до тебе.
16 Визволь мене від кровопролиття, Боже, Боже мій, Спасе, і язик мій буде радуватись твоїм милосердям.
17 Господи, відчини губи мої, і уста мої возвістять хвалу твою.
18 Ти бо не любиш жертви, і всепалення, коли б я й дав, ти не хочеш.
19 Жертви Богові – дух сокрушенний: серцем сокрушенним і смиренним ти, Боже, не нехтуєш.
20 Щасти Сіонові, о Боже, твоєю благою волею, і відбудуй єрусалимські мури.
21 Тоді приймеш прихильно законні жертви, приносини й всепальні жертви; тоді принесуть телят на твій жертовник.

Це один з найгарніших псалмів Давида, хоча він написав його після вчинення важких гріхів: перелюб з Ветсавією та вбивство Урії, її чоловіка, вірного воїна царя Давида. Бог усвідомив Давиду його гріхи, посилаючи до нього пророка Натана. Він з покорою визнав провину, покаявся і прийняв дар Божого милосердя. Давид, хоча був могутнім, славним і талановитим царем Ізраїля, виявився слабким грішником. Але він не затримується на своєму гріху, а навертається до Бога. Давид згрішив проти Божих заповідей, які добре знав, але не втратив чуйність до Господнього голосу.

В псалмі Давид виявляє надію на Боже пробачення і просить про переміну серця: «Серце чисте створи мені, о Боже, і дух потужний віднови в нутрі моїм» (в.12). Давид пророчо визнає, що вже від зачаття він назначений гріхом. Пізніше в Новому Завіті пише про це св. Павло в посланні до Римлян (Рим 5, 21), так формується навчання про первородний гріх у Церкві. Давид свідомий, що своїми силами не в змозі відрізатися від гріха і просить: «Окропи мене іссопом, і я буду чистий». Іссоп – це рослина, яку в Старому Завіті вживали під час покроплення кров’ю або водою на знак очищення з гріхів. Цей жест і слова є пророцтвом правдивого очищення з гріхів, яке вислужив Ісус, проливаючи свою Кров на хресті. Під час Літургії використовується покроплення водою, яка нагадує про наше Хрещення, і береже від впливу злого духа, але Тим, хто повертає людині чистоту серця і переводить її від смерті до життя, є Ісус Христос. Завдяки Його смерті і воскресінню людина отримує «радість спасіння» (в.14).

Давид усвідомлює, що пости і складені жертви зведуться на ніщо, якщо вони не виходитимуть з чистого серця. Псалмоспівець з власного досвіду знає милосердне серце Бога, він впевнений, що Богові потрібні наш жаль за вчинені гріхи та просьба про пробачення. Він знає, що Бог має міць перемінити його грішне життя.

Цим псалмом можна молитися під час іспиту сумління в підготовці до Таїнства Покаяння. Запитаю себе, що більше мене непокоїть: те, що моїм гріхом я завдав біль Ісусу, Котрий є самою любов’ю, або те, що сам собі не подобаюсь, бо не є таким святим, ідеальним?
Проситиму Святого Духа про благодать щирого жалю за те, що своїми гріхами завдаю біль Богові та людям.

Ісус завжди дивиться на мене з любов’ю, якими важкими не були б мої провини. Пам’ятатиму про цей люблячий погляд, це саме той погляд, з яким зустрівся Симон Петро після відречення від Учителя. Цей милосердний погляд привів Петра до глибокого плачу і покаяння. В один момент він зрозумів важкість свого гріха і незрівнянну велич Божого милосердя.

Одного разу фарисей, у домі якого був Ісус, подумки засуджував жінку, яка сльозами обмивала Ісусу ноги. В місті її знали, як грішницю, а Ісус сказав до господаря: «прощаються її гріхи численні, бо багато полюбила. Кому мало прощається, той мало любить» (Лк. 7, 36 – 50). Під час молитви можу запитати себе, на скільки усвідомлюю, як багато мені прощено? Відповідь на це отримаю, задумуючись над своїми думками, словами, молитвою. Чого більше в них: вдячності Богу і людям чи засудження?

Протягом цього тижня намагайся повторювати слова псалма, з усвідомленням того, що Святий Дух живе і діє в мені: «Серце чисте створи мені, о Боже, і дух потужний віднови в нутрі моїм».

Текст: с. Марія Марта Пшивара, SSpS

Поділіться: